سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیم نگاهی به تقویم حماسه 8 سال دفاع مقدس (قسمت چهارم)

قسمت چهارم

24/5/1360  پس از 2 ماه از برکناری بنی صدر و اغتشاش و ترور ، جبهه ها راکد شد . امام (ره) در 24 مرداد ماه به اعضای شورای عالی دفاع هشدار می دهند « چرا حمله نمی کنید ، اگر نمی توانید بگویید تا ما تکلیف خودمان را بدانیم ».

صدام حملات توپخانه ای خود را بیشتر می کند .

8/6/1360  کشمیری ملعون دست نشانده آمریکا با انفجار در دفتر نهاد ریاست جمهوری ، رئیس جمهور رجایی و نخست وزیر باهنر را به شهادت رساند . قابل ذکر است که بعدها مسعود رجوی مسئولیت ترورهای 7 تیر و 8 شهریور را بر عهده گرفت و در حضور هم کیشان خارجی خود اعتراف کرد. در پی شهادت مسئولان انقلاب ، صدام و مقامات آمریکایی با دست زدن و تشویق منتظر سقوط جمهوری اسلامی هستند و خود را پیروز میدانستند (زهی خیال باطل)

4/7/1360  رادیو اسرائیل اذعان کرد : «دولت ایران ضعیف تر از آن است که بتواند ارتش عراق را بیرون کند»

درست 1 روز بعد از این ادعا خبری دل مردم و امام را شاد کرد .

5/7/1360  در عملیات ثامن الائمه ، محاصره آبادان شکسته شد ، امام (ره) در پیامی از مردم دلاور و فرماندهان دلیر تشکر کردند.

21/7/1360  آیت الله خامنه ای (حفظ الله)   با رای 95 درصدی به ریاست جمهوری برگزیده شدند و آیت الله رفسنجانی رئیس شورای عالی دفاع می شود.

9/9/1360 عملیات افتخار آمیز طریق القدس با رمز یا حسین در محور سوسنگرد ، بُستان برگزار گردید . این عملیات در محور دهلاویه و اطراف سابله گره می خورد ولی دست آخر نظامیان عراقی تسلیم شده و سوسنگرد و بُستان آزاد می شود و ما در یک نقطه به مرز می رسیم.

صدام پس از 2 روز از این شکست فریاد صلح طلبی را از حنجره دوستان و آمریکاییان برمی آورد . پاسخ امام (ره) در برابر آمریکا که طعم تلخی را می چشید و منافعش را در خطر می دید این بود «دفاع حق هر ملتی است و صدام بازیچه آمریکا و رسانه های بیگانه است ».

6/11/1360 پس از 2 ماه از پیروزی شیرین رزمندگان ، چریکهای خلق به آمل حمله مسلحانه کردند ولی با پاسخ دندان شکن سپاه و نیروهای مردمی مواجه می شود و برجا مانده هایش به جنگلها فرار می کند.

وحدت میان مسئولان قلب های مردم را آرام کرده است . آیت الله خامنه ای (حفظ الله)  رئیس جمهور ، مردم را دعوت به جبهه ها می کند . و این ندا که از تریپون نماز جمعه بر می خیزد همه را به شوق وا می دارد ، شیرزنان بسیجی هم با بدرقه فرزند و شوهران و پدران خویش ، مشتاق به شرکت در جبهه ها بودند و به تعلیم نظامی می پرداختند .

2/1/1361 عملیات فتح المبین (با رمز یا زهرا ) در منطقه غرب رودخانه کرخه ، دزفول و شوش صورت گرفت . سپاه این بار با 135 گردان در این عملیات شرکت می کند و اولین لشکر زری شکل می گیرد .

ارتش و سپاه و بسیج حماسه ای دیگر آفریدند ، فتح المبین پیوند ایمان ، ابتکار ، تدبیر و حماسه بود .

امام خمینی (ره) برای دور کردن رزمندگان از غرور ، این پیروزی را توجه خدا دانستند و اینگونه بیان کردند : «بارالها جوانان ایران فتح را از تو می دانند و به قدرت خویش مغرور نیستند».

مستشاران آمریکایی بعد از عملیات فتح المبین وارد عراق می شوند و اطلاعات ماهواره ای و آرایش نظامی ایرانیان را در اتاق جنگ ، به صدام اطلاع می دهند .

کشورهای عربی غیر از سوریه به حمایت مالی از عراق بلند می شوند تا بتوانند این کشتی به گل نشسته را نجات دهند ، عراق نفت سوریه را قطع می کند و از آن زمان برای تقدیر از کشور دوست ، ایران متعهد می شود نفت به سوریه برساند.

 

اردیبهشت 1361 عراق هواپیماهای حامل وزیر خارجه الجزایر که برای میانجی آمده بود در مرزهای ایران با یک فروند موشک سرنگون می کند تا ایران را مقصر جلوه دهد .

در کشمکش داخلی و در عملیات اسفند 1360 و اردیبهشت 1361 موسی خیابانی نفر دوم منافقین وگروهی از منافقین از پای در می آید.

3/3/1361 خرمشهر آزاد شد . این بمب خبری موجی از شادی را برای هموطنان به ارمغان آورد .بعد از ماه ها طی عملیات بیت المقدس و تصویب طرح صبورانه عبور از کارون و با دشواری های زیاد و دعای مراجع و مردم و با رمز یا علی دلیر مردان این دیار ، آزادی خرمشهر را به امام و امت هدیه کردنددر نوزدهمین روز از اردیبهشت ماه مرحله دوم عملیات در حالی که دشمن بسیار از نظر امکانات قوی بود صورت گرفت. عراق در این مرحله با طرحی شبیه طرح اسرائیل درکانال سوئز که در جنگ جهانی استفاده کرده بود باعث تقویت نیروهای دفاعی خود شده بود . ولی این نیروهای ایران بودند که با توکل بر خدا پیش می رفتند . دشمن بیش از 35000 نیرو در خرمشهر مستقر کرده بود. سرانجام مرحله چهارم عملیات در ساعت 22:25 روز 2 خرداد 1361 با هدف تنگ تر کردن محاصره آغاز شد و رزمندگان اسلام بالاخره وارد شهر شدند و این نظامیان عراقی بودند که دسته دسته تسلیم می شدند . آن روز به یادماندنی 19000 اسیر عراقی را در خود ثبت کرد. تا موجب افتخار ایرانی و ایرانیان گردد . بانگ الله اکبر در کوچه و بازار و بر بلندای مسجد مظلوم خرمشهر طنین افکن شد. یادی می کنیم از شهید جهان آرا که مشتاقانه و بر فراز آسمان به دیدار حق شتافت . این سخن امام خمینی (ره) هنوز در دلم امید می بخشد: «خرمشهر را خدا آزاد کرد»..

یک پرسش مهم : حالا بعد آزاد کردن خرمشهر چه کنیم آیا به صدام اعتماد کنیم که دیگر تجاوز نکند ؟! این پایان جنگ است ؟!

شورای عالی دفاع سه راه در پیش داشت : 1- گفتگو با صدام و متقاعد کردن او [ ولی چون صدام پیشینه خوبی نداشت و قراردادها را یک طرفه لغو می کرد] این گزینه از دایره فکر خارج شد . 2- توقف عملیات و امیدواری به مجامع جهانی برای اینکه ما جنگ نمی خواهیم[اخبار حاکی از آن بود که صدام در حال بازسازی نیروها بود و اگر او را آرام می گذاشتیم دوباره حمله می کرد و چون ایران در آن زمان پدافند قوی در مرزها نداشت دوباره باید با جانفشانی های زیادی سرزمین ها را پس می گرفت] ، این راه هم ناگزیر حذف شد . 3- ادامه عملیات ، و ثابت کردن به جهانیان که ما متجاوز نیستیم و پیگیری یک صلح شرافتمندانه با احقاق حق ایران تا هیچ کشوری دوباره جرأت حمله به ایران را نداشته باشد .[به نظر می آید این بهترین راه ممکن بود که امام خمینی (ره) بعد از یک هفته تفکر در مورد آن دفاع را لازم دانستند].

شورای امنیت که تا حالا ساکت بود بعد از 22 ماه سکوت قطعنامه آتش بس 514 را تصویب کرد و پایان جنگ را خواستار شد بدون آنکه در قطعنامه مشخص شود متجاوز کیست و این همه خرابی شهرهای ما را که باید جواب دهد .ایران قاطعانه این قطعنامه را نپذیرفت..

جامعه جهانی مأیوس از عملکرد ایران ، قانون های زیادی را تصویب کردند تا بتوانند همه جوره از صدام دفاع کنند و او را مصمم کنند که پیروز شود .در این اوضاع ، منافقین هم با بمب گذاری های خیابانی سعی بر ترساندن ایرانیان می کنند . آیت الله خامنه ای (حفظ الله)  در نمازجمعه به آنها هشدار می دهد ومردم را دعوت به حضور در صحنه ها می کند.

همچنان نفت شهر و بعضی دیگر از شهرهای ایران در دست صدام بود..

23/4/1361 عملیات رمضان بسیار سنگین و نفس گیر شده بود ، بعد از 15 روز نبرد سنگین جلسه ویژه ای در سپاه برای جمع بندی عملیات صورت گرفت و مشکلات را بررسی کردند. مستشاران غربی و شرقی ، صدام را راهنمایی و از تجربیات جنگ جهانی اول و دوم در این زمینه استفاده می کردند .. رسیدن نیرو به جبهه ها در سایه وسوسه خناسان به مشکل برخورده بود .

9/6/1361 امام خمینی (ره) حضور در جبهه ها را واجب کفایی دانستند و بُعد دینی و شرعی دفاع را قوت می بخشند .

پاییز 1361 عملیات مسلم بن عقیل صورت می گیرد.

در این اوضاع ، تبلیغات جهانی برای فشار وارد کردن بر ایران زیاد می شود ، کنفرانس اسلامی از صلح طلبی صدام تشکر می کند امام (ره) هوشیارانه پاسخی می دهند که عجیب و شنیدنی است .« ما هم از صلح استقبال می کنیم ،ولی صلح طلبی صدام مثل صلح طلبی آمریکاست ، مثل صلح طلبی اسرائیل است ». و خطاب به سران عرب می گویند «وشما بدانید که اگر صدام خدای ناخواسته پیش برود و جولان بگیرد به همه شما را به آتش می کشد . اگر قوت بگیرد به سوریه حمله می کند ، کویت را از بین می برد». و این پیش بینی امام (ره) پس از 8 سال تحقق می یابد و صدام قدرنشناس به کویت حمله می کند.

عملیات محرم با رمز یا زینب (س) در جبهه دهلداران انجام می شود و موفقیت نسبی می گیرد .

آذر 1361 آمریکا اعتباری 300 میلیون دلاری که در مرحله بعد به 1 میلیارد دلار افزایش می یابد ، را به صدام می دهد . شوروی هم مستشاران خود را به عراق می فرستد ، فرانسویها هم از غافله عقب نمی ماند و میراژ به عراق می دهد تا تجهیزات هوایی عراقی ها هم تقویت شود ، دولت انگلیس پناه گاههای بسیار عظیم برای عراقی ها احداث می کند .

18/11/1361 در مقابل این همه کمک های پیدا و ناپیدای جهانی ، رزمندگان اسلام راز و نیایش با خدا می پردازند و از خدایشان یاری می طلبد .

عملیات والفجر مقدماتی با رمز یا الله آغاز می شود ، این عملیات قبلا توسط منافقین لو رفته بود ، اما فرمانده هان ما را بر این باور استوار می کند که نمی شود با طرح های پیشین با دشمن سرپا مجهز درگیر شد .

31/1/1362 عملیات والفجر 1 شکل می گیرد و همچنین والفجر 2 در منطقه غرب پیرانشهر و حاج عمران و والفجر 3 در ارتفاعات کله قندی و با حضور قوی حاج همت در مهران هم انجام می شود ، والفجر 4 ارتفاعات کانی مانگا را با اتحاد ارتش و سپاه آزاد می کند . که همه این عملیاتها باعث آزاد سازی بسیاری از مناطق اشغال شده می شود.

تغییر منطقه نبرد فرماندهان را متوجه خود کرده است [هور] یکی از این مناطق انتخابی است .

ادامه دارد ...