سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیم نگاهی به تقویم حماسه 8 سال دفاع مقدس (قسمت هفتم)

قسمت هفتم

از سوی دیگر جنگ نفت کش ها هم بیشتر شده است البته ایرانیان هم پاسخ می دهند ولی نیروی دریایی دشمن بسیار قوی است ایران به فکر وارد کردن عنصری جدید برای مقابله دریایی می افتد ، ظهور قایق های تندروی سپاه ، شبکه راداری ناوها قادر به پوشش نزدیک ناو نیست و از این رو این قایقها با نوآوری و با نزدیک شدن به ناوها بهترین گزینه برای کسب اطلاعات و حمله به ناوهاست و این قدرت دریایی ایران را افزایش می دهد . این قایقها به کابوس برای آمریکایی ها تبدیل می شود به طوری که به هر شی نزدیک ناو را حتی اگر برای گردشگری باشد مشکوک می شود . سخت تر شدن عملیاتها باعث فریاد سازش با دشمنان می شود .

8/3/1366 امام (ره) فرمودند: «اینهایی که می گویند باید سازش کرد اینها نمی فهمند که ما اگر سازش کنیم له می شویم آنها راضی به سازشند و می خواند ما مطیع باشیم هر چه ما می گوییم عمل کنید لازم نیست که شما فکر کنید فکرتان را غلاف کنید . ملت ایران باید مراقب باشد اگر سستی کند تا ابد له است ».

با افزایش حملات ایران به نفت کش ها کویت از امریکا و شوروی می خواهد که نفت کش های او را اسکورت کند و آنها پاسخ مثبت می دهند .

31/4/1366 اولین کاروان ناوها برای اسکورت به خلیج می آیند.

امام خمینی (ره) در جلسه ای محرمانه با مسئولین بیان می دارند «که اگر من جای شما بودم اولین ناوی را که برای اسکورت وارد تنگه هرمز می شود را می زدم ». مسئولین متعجبانه از قاطعیت امام (ره) منتظر دستور مستقیم ایشان می مانند ولی امام (ره) می گویند :« هرجور صلاح می دانید عمل کنید». نیروی دریایی با توجه به قاطعیت امام (ره) وارد تنگه هرمز می شود اما مسئولین سیاسی نظر دیگری دارند در حالی که قایقها آماده مقابله با ناو آمریکایی را داشتند دستور توقف عملیات را می دهند. اما سپاه طرح های محرمانه دیگری هم دارد ...

کاروان نفت کش کویتی که با 3 ناو مجهز آمریکاییان اسکورت شده بود در حال گذر از خلیج همیشه فارس است ، تبلیغات فراوانی می شود از جمله بی.بی.سی اعلام می کند «هیچ کس قدرت حمله به این کاروان را ندارد» ؛ هنوز صدا در حنجره هایشان باقی مانده بود که ناگهان صدای انفجار مهیبی همه را شگفت زده می کند ، برخورد ناو بریجتون با مین های سرگردان (و کار گذاشته) در خلیج فارس . دلهره در وجود آنها بیداد می کرد . نفت کش روسی هم آماج حمله قایق های سپاه قرار میگیرد که باعث بهت و حیرانی آمریکایی ها و سرگردانی روسی ها می شود . مردم ایران خوشحال از این وقایع از آن بعنوان دست های غیبی یاد می کنند . آمریکا ، انگلیس و شوروی کشتی های مین روب به منطقه اعزام می کنند اما ماجرای مین های سرگردان یا همان دست های غیبی پایانی ندارد . ریگان خشمگین ملت ایران وحشی و بی فرهنگ خطاب می کند . امام (ره) پاسخی کوبنده می دهند : « تازگی ها شنیدید که ریگان رئیس جمهور آمریکا ، ملت ایران یا رژیم ایران را وحشی خطاب کرده اگر منظور شما از وحشی این است که رام نیستند مثل گاو شیرده نیستند در مقابل چیزهایی که می خواهید مطیع شما نیستند اینو شما اسمشو وحشی می گذارید بگذارید؛ و اگر وحشی به آن معنایی که در خیال است میگویید بی حساب دارید حرف می زنید وحشی آن است که نمی گذارد زورمندان به آن تعدی کند یا وحشی آن است که تعدی می کند بی حساب نباید صحبت کرد . شما چنانچه رفراندوم کنید میان ملتها که وحشی ترین امروزه کدام است ؟ من می گویم بین ملتها اگر اتفاق آرا نباشد اکثریت آرا می گویند آمریکا».

در اوج تبلیغات سیاسی حامیان صدام ، کشتار زائران بیت الله در حرم امن الهی امام (ره) و مردم را غمگین میکند . جرم این زائران اعلام بیزاری از مشرکان و آمریکا و اسرائیل است .

8/6/1366 عراق با توجه به قدرت ایرانیان در دریا مدتی جنگ نفت کش ها را کاهش می دهد اما صدام در این روز اعلام می کند تمام شاهرگهای اقتصادی ایران را در زمین و دریا نابود خواهد کرد جنگ در دریا بار دیگر اوج گرفته است . محسن رضایی فرمانده سپاه از امام (ره) خواستار بسیج تمام نیروها می شود تا صدام جرأت حمله مجدد زمینی را نکند .

10/6/1366 یک فروند موشک کرم ابریشم به تأسیسات نفتی جنوب کویت اصابت میکند و اوضاع این کشور را به هم می ریزد ، کویت 5 دیپلمات ایرانی را خارج میکند ، آمریکا عملا کلافه شده است .

30/6/1366 دو ناو آمریکایی به کشتی باربری ایران اجر حمله می کند و چندی را شهید و چندی دیگر را مجروح میکند .

آیت الله خامنه ای(حفظ الله) در سازمان ملل اعلام می کند :«حمله آمریکا به ایران اجر بی پاسخ نخواهد ماند». که این هشدار آمریکایی ها را عصبانی و وادار به ترک جلسه می کند.

16/7/1366 آمریکایی ها عملا به جنگ دریایی با ایرانیان روی آورده است با چند فروند هلیکوپتر و همچنین ناوهایش به قایق های تندرو حمله می کند ما دو شهید می دهیم اما یک هلیکوپتر هم منهدم می کنیم .

آمریکایی ها ادعا دارند که اول ایران حمله کرده است ولی با گسیل نظامی به خلیج عملا می خواست فشار بر ایران آورد . ایران در دیدار با دبیر کل سازمان ملل می گوید مسئول جنگ تمام عیار در خلیج فارس بر عهده آمریکایی هاست . یک هفته پس از حمله آمریکایی ها به قایق های ایرانی ، یک نفت کش بزرگ آمریکا در سواحل کویت هدف قرار می گیرد که 18 نفر زخمی میشود و نفت کش بزرگشان غرق می شود . روزنامه القبس که جدیّت ایران در دفاع از خود را می بیند به نقل از مقامات کویتی اعلام می کند «این کشور هیچ گاه در حمله به ایران شرکت نداشته است».

4 روز بعد آمریکایی ها با حمله به سکوهای نفتی سلمان و رشادت سعی می کند ضربه وارده به خود را جبران کند.. ریگان بعد از حمله می گوید از نظر ما مسئله تمام شده است .کارشناسان این گفته های ریگان را هراس از واکنش ایران میدانند .

30/7/1366 ایران اسکله الاحمدی کویت را هدف یک فروند موشک کرم ابریشم قرار می دهد .

بی.بی.سی بلافاصله اعلام می کند که ایران با این عمل در واقع آمریکا را به مبارزه می طلبد . صدام و حامیان عربی اش منتظر واکنش سخت آمریکا هستند که ریگان پس از مشورت با کارشناسان پنتاگون هوشیارانه اعلام می کند :«پاسخ به حمله کرم ابریشم بعهده خود کویت است نه دولت ما ، به ما مربوط نیست».[آخه یکی نیست به آقای ریگان بگوید چی به تو مربوط است که این دومیش باشد!!!]

اتحادیه اروپا ایران را رسما تحریم نفتی و تسلیحاتی میکند و می خواهند به ایران فشار بیاورند .

امام (ره) در این باره می فرمایند : «باز هم همان حرفهای زمان سابق را می زنند . رئیس جمهور آمریکا می گوید ما اجازه نمی دهیم تنگه هرمز بسته شود خیال میکند الان سابق است که اجازه می خواهد ، اجازه ایشان تاثیر دارد . حالا مردم لبنانند که اجازه نمی دهند شما در انجا باشید و این مردم ایرانند که اجازه ندادند شما در اینجا باشید واین مردم ایرانند که باید به شما اجازه بدهند . اشتباه آنها عمده این است که نمی دانند که با کی دارند مقابله می کنند».

آیت الله خامنه ای(حفظ الله) که برای بازدید از توان دریایی ایران به منطقه رفته بودند هشدار می دهند :« تنگه هرمز در صورتی باز خواهد شد که صادرات نفتی ایران هم امکان پذیر باشد».آیت الله رفسنجانی هم تاکید کرد که ما اعلام میکنیم تنگه هرمز زمانی می بندیم که خلیج فارس برای ما استفاده ای نداشته باشد . نفت برای همه یا هیچکس ..

عملیات در جنوب ممکن نبود بنابراین فرماندهان برای دور ماندن نبرد از رکود متوجه غرب کشور شدند تا به این وسیله نیروهای عراقی را به غرب بکشانند و از تراکم آنها در جنوب بکاهند . پاییز و زمستان 1366 چندین عملیات نامحدود در غرب صورت می گیرد از جمله عملیات نصر و بیت المقدس 2 و 3 از جمله این عملیاتهاست . این نوع عملیاتها مشکلاتی هم داشت جهادسازندگی ایثارگرانه موانع طبیعی از جمله سرما و سخت بودن راه ها را در غرب هموار می کند . روند خودکفایی نظامی در ایران وارد مرحله جدیدی شده است. رفیق دوست وزیر سپاه وقت اعلام داشت که ما در 6 قلم اسلحه خودکفا شده ایم .

23/12/1366 سرانجام والفجر 10 در استان سلیمانیه آغاز می شود . سرعت عملیات به گونه ای سریع بود که همان روز اول شمار زیادی اسیر از عراقی ها گرفتیم ارتش عراق بعد از غافلگیری اولیه خود را باز می یابد و پاتک می زند . کار در برخی از مناطق از جمله ارتفاعات شاه شمیران گره می خورد ولی با آزادسازی حلبچه اوضاع به نفع ایرانیان تثبیت می شود . صدام که تحمل از دست دادن حلبچه را نداشت در بی سابقه ترین جنایت جنگی حلبچه را بمباران شیمیایی می کند و حداقل 5000 نفر از مردم کرد را قتل عام می کند . مردم از وحشت به کوه ها پناه می برند . رزمندگان سعی می کنند با پاکسازی حلبچه مردم را به جای امن ببرند . جالب این بود بلافاصله اخباری مخابره شد که ایران ، حلبچه را بمباران شیمیایی کرد . ایران خبرنگاران خارجی را به حلبچه می برد . صحنه های جنایت چنان وحشتناک و تکان دهنده بود که افکار عمومی جهان را به وحشت انداخت . سازمان ملل و حتی برخی از حامیان غربی صدام هم مجبور به محکوم کردن این جنایت شدند .

صدام در جواب می گوید از هر سلاحی که داشته باشیم در جنگ استفاده می کنیم صدام این سلاح ها را عمدتا از شرکتهای آلمانی و آمریکایی و انگلیسی تهیه کرده است ، 80 شرکت آلمانی و 24 شرکت آمریکایی و 10 شرکت انگلیسی و همچنین کشورهای سوئیس ، ژاپنی ، ایتالیایی ، فرانسوی ، سوئدی ، برزیلی و آرژانتین و هلندی در این جنایت صدام شریکند. این اسناد ها افکار عمومی جهان را وحشت زده کرده است . آمریکا ادعا دارد تا زمانی که صدام از این سلاح برای دفاع از خود و به مقدار محدود استفاده می کند قابل درک است .

صدام به تلافی والفجر 10 علاوه بر بمباران شیمیایی حلبچه ، برخی از شهرهای ایران را از جمله تهران ، موشکباران می کند البته ایران او را بی پاسخ نمی گذارد .اسنادی که بعدها به دست می آید نشان می دهد که منافقین مختصات کامل منزل ها را از جمله منزل امام (ره) برای حمله موشکی در اختیار صدام قرار می دهد .

11/1/1367 امام خمینی (ره) در آستانه انتخابات مجلس سوم پیامی صادر می کنند که برای بسیاری از مردم و حتی بعضی خواص قابل درک نیست ولی بعد از گذشت چند هفته عمق دوراندیشی رهبر را نشان می دهد . امام (ره) خطاب به ملت ایران می گویند : «مردم امروز روز فداکاری است روز عاشورای حسینی است امروز ایران کربلاست ، حسینیان آماده باشید نهراسید که نمی هراسید ، کمربندهایتان را محکم کنید، ای آزادگان و احرار بپاخیزید ، امروز روز جنگ است ، روز احقاق حق است و حق را باید گرفت».

12/3/1367 رهبر انقلاب به پیشنهاد آیت الله خامنه ای(حفظ الله) ، آیت الله رفسنجانی را به جانشینی فرمانده کل قوا منصوب می کنند ، آیت الله رفسنجانی به بازدید استان مقاوم ایلام می رود .

برنامه تجهیز عراق رشد بی سابقه ای گرفته است صدام در طول 8 سال جنگ حداقل 84 میلیارد دلار از سوی حامیانش از جمله شوروی ، فرانسه ، آمریکا ، آلمان ، انگلیس و ... حمایت می شود که تقریبا 80 درصد هزینه آن را کشورهای عربی منطقه می پردازند.

بهار 1367 در حمله ای گسترده و با استفاده از حمله ای گسترده و با استفاده از حمله شیمیایی و 12 لشکر به فاو حمله می کند و آن را تصرف میکند ، در این لحظه نیروهای ایرانی حاضر در فاو حداکثر 1 لشکر است . عراق به شلمچه هم حمله می کند و منافقین هم به مهران حمله کرده و امروز مهران ، فردا تهران را سر می دهند و آنجا را هم می گیرند ، یک روز بعد جزایر مجنون را هم اشغال می کنند ، عراق همچنین به سومار و میمک هم حمله می کند .

12/4/1367 آمریکا هم با ناو وینسنس به یک فروند ایرباس مسافربری ایرانی بر بالای خلیج فارس حمله می کند . یک خبر تکان دهنده: 290 قربانی این حمله که عمدتا زن و کودک بودند اینقدر آمریکا را سر شوق می آورد که به کاپیتان راجرز ، کاپیتان وینسنس مدال افتخار و جایزه می دهند . ( البته آنها این حمله را اشتباهی می دانند ، انسان کدام را باور کند ، مدال افتخار را یا ادعای دروغی را؟!!!)

ادامه دارد ...