سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیم نگاهی به تقویم حماسه 8 سال دفاع مقدس (قسمت سوم)

قسمت سوم

29/9/1359 امام خمینی (ره) به مسئولین هشدار می دهد که: «چرا حمله به عراق نمی کنید؟»

 

15/10/1359 بنی صدر و عملیات نصر(یا هویزه) را با آزادی خرمشهر به راه می اندازد که این عملیات هم شکست می خورد و باعث شهادت بسیاری از مردم و به خصوص دانشجویان و فرمانده آنها ، شهید دانشجو علم الهدی می شود. دانشجویان که در کمین عراقی ها محاصره شدند مظلومانه زیر تانک های دشمن له شده بودند و به سالار شهیدان اباعبدا... پیوستند.

18/10/1359 بنی صدر بعد از شکستش به امام نامه ای می نویسد : «جنگ ، دردی را دوا نمی کند» او تاکید می کرد ما زمین بدهیم ولی زمان بگیریم.. [تن به ذلت دادن ] ، او که بسیار ناراحت و عصبانی بود برای شکستهای پی در پی دنبال مقصر می گشت و سعی داشت اصحاب امام از جمله آیت ا... خامنه ای (حفظ ا...) ، آیت ا... رفسنجانی و شهید بهشتی و شهید رجایی را مقصر جلوه دهد.

امام خمینی (ره) به او هشدار دادند که «نگذارید احساس وظیفه بشود که اگر شود من هر چه را دادم پس می گیرم »

 

22/11/1359 در دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی امام (ره) الگویی مناسب را به مردم مشتاق معرفی کردند «رهبر ما آن طفل 12 ساله ای است که نارنجک به کمر می بندد و به میدان نبرد می رود و خودش را زیر تانک می اندازد و به شهادت می رسد »

این سخن هوشمندانه رهبر باعث تحرک مردم از زن و مرد ، کوچک و بزرگ می شود تا از میهن دفاع کنند

 

10/12/1359 هیأت میانجی وارد ایران می شود امام خمینی (ره) سعی کردند دوباره آنها را متقاعد کنند که متجاوز کیست ؟!

14/12/1359 در این زمانها بود که فشارهای جهانی از جمله تحریم های خارجی با عراق هم زبان شده بودند در اوج فشارهای خارجی بنی صدر خائن در 14 اسفند 1359 در مراسم یادبود دکتر مصدق ، غائله ای بزرگ را در دانشگاه تهران راه انداخت او با حمله لفظی به سپاه و نهادهای مذهبی باعث شد که شبه نظامیان سازمان مجاهدین مرسوم به میلشیا به جان مردم حزب الهی بیافتند و این باعث درگیری خونین بین حزب ا... و گروهکها در دانشگاه شد .

امام خمینی (ره) بلافاصله دستور رسیدگی قاطعانه را صادر کردند . هیأتی از جانب امام(ره) مسئول این قضیه دردناک شد . این هیأت بعد از رسیدگی و اعلام نتیجه بنی صدر را مقصر و او را نقض کننده قانون دانستند ولی بنی صدر بجای اصلاح خود ، صلاحیت هیأت را زیر سوال برد.

26/12/1359 تفکرات جنگی کلاسیک و شکست خورده بنی صدر باعث جذب مردم به تفکرات نظامی دیگر شد . عزیز جعفری یکی از فرماندهان ارتش وقت با سازماندهی نیروهای مردمی ، سپاه و ستاد جنگهای نامنظم و با پشتیبانی ارتش ، اولین عملیات غیر کلاسیک را با نام امام مهدی (عج) راه انداخت . هدف این عملیاتها گرفتن آرامش از دشمن بود که این عملیاتهای پی در پی باعث تقویت روحیه دلاوری در رزمندگان اسلام شد .

 

سال 1360 فرا رسید در پیامی نوروزی امام خمینی (ره) مردم را به آرامش و مقابله و پایداری در جنگ نابرابر دعوت کردند .

فروردین 1360  دوباره هیأت میانجی به ایران آمد ولی چون ایران خواستار عقب نشینی عراق از خاک ایران بود این رفت و آمدها بی نتیجه می ماند .

صدام بر اهداف خود پافشاری می کرد . رئیس جمهور گینه بعد از دیدار با صدام گفت :«صدام واقعا خواستار صلح نیست».

در اوضاع وخیم جنگ بنی صدر با بیان به بن بست رسیدن سیاست در ایران تقاضای رفراندوم را کرد .

در حالی که آبادان هنوز در محاصره بود و حلقه اقتصادی آمریکا روز به روز تنگ تر می شد .

 

18/3/1360  امام (ره) دوباره به عوامل آشوب و ناآرامی در ایران هشدار می دهند که :« آن روزی که من احساس خطر برای اسلام کنم ، آن روز دوباره نمی نشینم نصیحت کنم دست همه را قطع خواهم کرد.»

20/3/1360  هشدارها فایده ای ندارد و امام (ره) به ناچار بنی صدر را از فرماندهی کل قوا برکنار می کند .

25/3/1360  ایران در آستانه تحولات جدی بود ، جبهه ملی به دستور امام (ره) مرتد اعلام شد .

با سخنرانی آیت ا... خامنه ای ( حفظ ا...)  در مجلس شورای اسلامی وقت به ریاست آیت ا... رفسنجانی طرح عدم کفایت بنی صدر بررسی شد و بنی صدر با اتفاق آرای قاطع مجلس بی کفایت در انجام امور مملکت شناخته شد . امام خمینی (ره) با تأیید رای قاطع مجلس بنی صدر را از ریاست جمهوری عزل کرد . بنی صدر به خانه های تیمی منافقین می گریزد .

30/3/1360 شبه نظامیان سازمان مجاهدین عملا دستور حمله مسلحانه در خیابانها می دهند و به خیابانها می ریزند و فجایع وحشتناکی را رقم می زنند . مردم از عزل بنی صدر خوشحال می شوند و این خوشحالی باعث تقویت روحیه رزمندگان می شود و برای اولین بار 5/3 کیلومتر در جبهه دشمن پیش روی میکنند و ضربات سنگینی را به دشمن وارد می کنند.

شهید صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش می شود .

31/3/1360  را فراموش نمی کنیم ، شهید چمران بعد از 9 ماه دلاوری در جنگ ، در جبهه سوسنگرد به دیدار معبود می شتابد و به شهادت می رسد.

31/3/1360 در پیامی امام خمینی (ره) شهادت را هنر مردان خدا می داند . و از شهید چمران و هم رزمهایش قدردانی می کند

بعد از ناکامی های دشمن ترورهای دشمن آغاز می شود . هنوز بنی صدر و رجوی در ایران بودند .

 

6/4/1360 ترور ناکام آیت ا... خامنه ای ( حفظ ا...)  در مسجد ابوذر تهران .

7/4/1360 شهادت 72 یار امام از جمله آیت ا... بهشتی در سرچشمه تهران

 

2/5/1360 نخست وزیر رجایی با حدود 13 میلیون رای ، رئیس جمهور شد .[ قابل توجه است که بنی صدر بارها 11 میلیون رای خود را به رخ رجایی و اصحاب امام می کشید]

7/5/1360 با شدت گرفتن فعالیت های سپاه برای دستگیری عاملین ترور ، بنی صدر و مسعود رجوی با لباس زنانه به پاریس فرار می کنند.

ایران از اسرائیل اسلحه میگیرد ! این ادعای آمریکاست برای فشار آوردن بر ایران امام خمینی (ره) در پاسخی بجا این اتهام را از ایران رد می کند. «ما اسرائیل را قابل آدم نمی دانیم تا اینکه با او ربطی داشته باشیم ».

ادامه دارد ...