سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیم نگاهی به تقویم حماسه 8 سال دفاع مقدس (قسمت ششم)

قسمت ششم

حملات شیمیایی عراق به صورت یک جزء ثابت درآمده بود.

اسفند 1364 جنگنده های عراقی به هواپیمای ایرانی که حامل نماینده امام (ره)حجت الاسلام و المسلمین محلاتی و چند نماینده مجلس و چندی تن از مردم بود ، حمله می کند و باعث شهادت این بزرگواران می شود .

جهادسازندگی در عملیات با نوآوری به کمک رزمندگان می آید ، احداث پل بعثت و 600 کیلومتر جاده در زیر آتش دشمن از جمله این ایثارگریهاست که در ذهن مردم ثبت می شود . ایران خبرنگاران خارجی را با اعلام قبلی به فاو می برد اما صدام به خبرنگاران هم حمله می کند . پس از 75 روز نبرد پیروزمندانه هنوز فاو دست ایرانیان است و بیش از 50000 اسیر جسد عراقی بر زمین افتاده است .

با این شکست عراق ، صدام سعی می کند با تبلیغات این شکست را بپوشاند او به فرماندهان شرکت کننده در جنگ فاو مدال شجاعت می دهد (!!!)

ولی به گفته امام خمینی (ره) دنیا می دانست که صدام در این جنگ شکست خورده است . بیان امام (ره) دراین باره جالب است «صدام پس هر روز باید به فرماندهانش مدال شجاعت بدهد چون آنها هر روز شکست می خورند».

کارشناسان جهانی از عملیات فاو شگفت زده شده بودند . بی.بی.سی ایران «در فاو صدام را تحقیر کرد» ؛ اکونومیست : «نظامیان ایرانی شگفتی آفریدند و چقدر پیشرفت داشتتند».

با رسیدن ایران به همه اهداف عملیات ، عملیات والفجر 8 چهره سیاسی ایران را ارتقاء می بخشد و بالاخره با جانفشانی و تقدیم شهیدان جان برکف به پایان می رسد .

تحولات سال 1365 در حین عملیات والفجر 8 ، والفجر 9 هم در ارتفاعات غرب آغاز می شود که قدرت ایران را در تحرک همزمان در دو جبهه را نشان می دهد .

صدام پس از شکست فاو ، با استراتژی جدبد دفاع متحرک ، دوباره مهران و حاج عمران را اشغال می کند .

17/3/1365 مسعود رجوی که قبلا نیروهایش را در اختیار صدام قرار داده بود رسما وارد عراق می شود و خود را تقدیم به صدام می کند و به ستون پنجم ارتش عراق درمی آید.

رهبر انقلاب چون می دانست سکون در جبهه ها به نفع صدام است در حیاط جماران فرمودند : «ارتش عراق را هیچ گاه آرام نگذارید آنها الان در اضطراب هستند باید نگذارید حتی یک شب از اضطراب بیرون بیاید».

فرماندهان دفاع پس از دو ماه تفکر و تحلیل ضعف و قوت و نتیجه گیری ، عملیات کربلای 1 را برای آزادسازی مهران آغاز می کند و مهران آزاد می شود . کربلای 1 شهید دستواره قائم مقام لشکر 27 محمدرسول الله را از ما گرفت.

کربلای 2 هم در منطقه حاج عمران و برای آزادسازی آن صورت می گیرد که این هدف هم حاصل می شود . 11/6/1365 عملیات کربلای 3 با فداکاری هزاران غواص اسکله الامیه و البکر عراق منهدم می شود . عراق از این اسکله ها برای تقویت نیروی دریایی خود استفاده می کرد . در این عملیات طوفان دریایی باعث می شود نیروها در دریا گم شوند و در آخر 40 غواص به اسکله ها وارد می شود و نبردی سخت با جانفشانی ، اسکله ها را منهدم می کنند به یاد آن غواصانی که در این عملیات دعوت حق را لبیک گفتند .

2/6/1365 امام (ره) دوباره بسیج همه امکانات را خواستار می شوند و مردم را به دفاع دعوت می کنند . این دعوت دریایی عظیم از سپاهیان محمد (ص) را روانه جبهه ها می کند . البته در این زمان نمی توان تأثیر سینمای دفاع مقدس و تولید فیلم های دفاع مقدس را نادیده گرفت ، بدرستی می توان گفت هنر و ادبیات کشور هم به کمک جنگ شتافته بود یاد شهدای صدا و سیما و فرهنگ و هنر از جمله خبرنگار شهید رهبر هم گرامی میداریم .

مهر 1365 با وجود برادران کردی عملیات برون مرزی در دستور کار قرار می گیرد . عملیاتهای فتح 1 در منطقه کرکوک ، فتح 2 در منطقه سد دوکال فتح 3 در محور زاهودهو و فتح 4 در منطقه دیانا و نصر در دهودولان ، بعضی عملیاتها موفق و بعضی ها هم به اهدافش نمی رسند . اما زنگ خطر را برای صدام به لرزه درمیآورد .

13/8/1365 افشای ماجرای مک فارلین یا ایران کُنترا مهمترین خبر ایران و جهان می شود .

اشتیاق آمریکا برای بازگشت به ایران به حدی است که ریگان در یک ریسک سیاسی مشاور خود را مک فارلین را در خرداد 1365 با گذرنامه جعلی با تابعیت ایرلندی و یک انجیل امضاء شده و یک اسلحه کمری و تعداد محدودی سلاح و تجهیزات در سفری بی نتیجه ، می فرستد . هدف آمریکا این بود که با ارتباط پنهانی با ایران برخی مشکلات خود را در خاورمیانه حل کند مسئولان سیاسی و مشاوران نظامی ایران هوشمندانه برگ برنده ای از آمریکا می گیرد و از این موقعیت استفاده می کند و بخشی از نیازهای اسلحه ای خود را از جمله توپ های دقیق 155 میلی متری را تامین می کند .

افشای این ماجرا ضربه اساسی به حیثیت سیاسی آمریکا درمیان هم پیمانانش وارد می کند . و این را ثابت می کند که آمریکا نیازمند ایران است و حاضر است بهایی سنگین ببخشد .

ریگان برای جبران حیثیت از دست رفته حمایت از صدام را گسترش می دهد . استفاده از این ماجرا باعث شده است در یک رقابت شوروی هم سلاح های جدید خود را به عراق بفروشد تا بر روی ایرانیان آزمایش کند . عراق آن سال را سال پیروزی خود اعلام می دارد ون به اطلاعات ماهواره ای آمریکاو جاسوسی ستون پنجم خود متکی است و تصمیم می گیرد تمام موقعیت های اقتصادی ایران را منهدم کند . در این حملات کارخانه ها مورد اصابت قرار می گیرد.

آن زمان ایران وضعیت اقتصادی خوبی نداشت دولت هم با طرح محرمانه ای به نام بحران سعی می کند اوضاع معیشتی ایران را بهتر کند . دهها کالا جیره بندی می شود . محتکران داخلی هم از این بازار سیاه استفاده می کنند و هر روز به مردم سخت تر میگیرند دولت هم با آنان برخورد می کند .

3/10/1365 در چنین اوضاعی در منطقه شلمچه عملیات کربلای 4 آغاز می شود درهمان ساعات اولیه و آمادگی نیروهای عراقی متوجه شدند که عملیات لو رفته است دستور توقف عملیات صادر می شود و حامیان عراق خوشحال . فرماندهان به سرعت تشکیل جلسه می دهند.

آیت الله رفسنجانی در این جلسات حضور دارد و تصمیم بر این بود که عملیات انجام نشود که با تاکید امام (ره) بر انجام عملیات تصمیم گرفته شد این عملیات ظرف 1 هفته آغاز می شود .

19/10/1365 کربلای 5 آغاز می گردد . ارتش عراق که فکر نمی کرد ایران بتواند بعد از 2 هفته از عملیات کربلای 4 عملیاتی انجام دهد غافلگیر شده بود به گونه ای که اسیران زیادی در صف ایستاده بودند . فرماندهان عراقی پس از 3 روز خودشان را پیدا می کنند و پاتک سهمگین می زنند در نبرد شرق بصره 86 تیپ پیاده و زرهی عراق وارد می شود که ایران هم از این موقعیت استفاده می کند و بیشتر تجهیزات عراق را نابود می کند بالاخره گارد صدام که در والفجر 8 شکست سختی خورده بود خشمگین وارد عمل می شود منتها مقاومت جسورانه رزمندگان طعم تلخ شکست را در کامشان می ریزند . در گرماگرم نبرد هم ، محسن رضایی فرمانده سپاه پیام امام (ره) را که نوید پیروزی نزدیک را می دهد ، اعلام می کند و یگان جان تازه ای می گیرد . دشمن پس از 28 روز از باز پس گیری مناطق کربلای 5 ناامید می شود .

عملیات کربلای 5 نشان می دهد که سپاه پس از 8 سال تاسیس به یک نهاد قوی ، مبتکر و خلاق تبدیل شده است .

16/11/1365 امام خمینی (ره) در پیامی از رزمندگان شرکت کننده در کربلای 5 تشکر و قدردانی می کند و مژده می دهند که دل پیامبر(ص) و مولایمان امام عصر (عج) را شادمان کردند . بسیجیان هم این لبخند نشسته بر لبان خمینی کبیر را با اشک شوق جواب می دهند.

کربلای 5 ، حسین خرازی فرمانده لشکر 14 امام حسین(ع) و حجت الاسلام میثمی مسئول دفتر امام در قرارگاه خاتم الانبیا را بال می دهد تا به عرش پرواز کنند.

صدام به تلافی دور جدید موشکباران شهرها را پس از 2 روز شکست در کربلای 5 آغاز می کند به مدت 43 روز و 66 شهر ایران را هدف قرار می دهد . ایران هم به مقابله برمی خیزد با استمرار استقامت مادران و پدرانی می بینیم که شهدا خود را بر بالای دست کفن پوشیده می گیرند و بلند فریاد می زنند جانم فدای اسلام .

ایران برای اثبات پیروزی در کربلای 5 گزارشگران خارجی را به مناطق آزاد شده می برد تا حقایق را به دنیا مخابره کند . آمریکا و شوروی لرزان ، احساس خطر می کنند و کمک های خود را بیشتر میکنند . ریگان ناوهای زیادی به خلیج همیشه فارس می فرستد.

آیت الله خامنه ای (حفظ الله) در خطبه نماز جمعه هشدارانه اعلام می دارند : « که ما هر ضربه آمریکا را با ضربه ای پاسخ خواهیم داد». و این گفته آیت الله خامنه ای (حفظ الله) توسط آیت الله رفسنجانی در حضور خبرنگار سی.بی.اس آمریکا تکرار می شود :«خلیج فارس باید امن بماند کسانی که شریک عراقند اگر ناامن کنند آنها هم باید احساس ناامنی کنند این یک احساس منطقی است:.

یک خبر جالب حمله عراق به ناو آمریکایی استارک ، عراقی ها از این رخداد عذرخواهی می کنند و آن را اشتباه تاکتیکی می دانند اما بعضی از تحلیلگران معتقدند که صدام ناتوان با این امر آمریکا را عملا وارد جنگ با ایران کرده است .

25/1/1366 امام (ره) بار دیگر از برخی تبلیغات مأیوس کننده انتقاد می کنند و مردم به استقامت در برابر سازش با صدام و آمریکا دعوت می کنند : «ما باید هوشیار باشیم و گول اینها را نخوریم و ماه رمضان را مهلت ندهیم به این جنایتکار که مجهز شود و باز به شرارت خود ادامه دهد این شخص الان بر لب گودال جهنم است او الان هم زندگی جهنمی دارد».

30/4/1366 هجوم پیروزمندانه در کربلای 5 حامیان صدام را به پذیرش بخشی از خواسته های ایران و صدور قطعنامه 598 وادار میکند . اولین بار بحث متجاوز بودن مطرح می شود . ایران بخشی از این قطعنامه را مثبت می داند اما از رد یا پذیرش رسمی آن خودداری می کند چون در آن قید شده است که هیاتی از سوی دبیر سازمان ملل باید تحقیق کند که متجاوز کیست و ایران قاطعانه می خواهد متجاوز مشخص شود .

ادامه دارد ...