سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیم نگاهی به تقویم حماسه 8 سال دفاع مقدس (قسمت پنجم)

قسمت پنجم

3/12/1362 عملیات خیبر با رمز یا رسول الله آغاز گردید .جهادسازندگی همچون گذشته به کمک رزمندگان شتافته بود ، پل 15 کیلومتری شناور خیبر در مدت یکی ، دو ماهه برای نقل و انتقال رزمندگان عزیز احداث شده بود . هوانیروز هم قدرت نمایی خود را به نمایش گذاشت عراق هم تن به تن در طلائیه پاتک می زد . حسین خرازی رهبری این عملیات در طلائیه را داشت با سخت تر شدن نبرد خیبر امام (ره) پیامی به رزمندگان خیبر می فرستند و آنها را دعوت به پایداری عاشورایی می کند .

صدام که تحمل از دست دادن چزایر مجنون را ندارد با حمله های شیمیایی جزایر مجنون را سفیدپوش می کند و صحنه های فجیعی را در تاریخ به نام خود نقش می بندد. این بار هیأتی از سازمان ملل برای بازدید از مناطق شیمیایی شده به ایران می آیند .

در نبرد سخت خیبر حاج همت و اکبر زجاجی و حمید باکری دعوت معبود خود را لبیک می گویند و به خیل شهدا می پیوندند.

ریگان ناوها آمریکایی در خلیج فارس را بیشتر و تقویت می کند .

25/7/1363 عملیات عاشورا در ارتفاعات میمک و با جانفشانی رزمندگان هم به موفقیت می رسد . در این عملیات بسیجی نوجوانی بنام صبوری با نوآوری خود و ساخت مین های ابتکاری باعث تلفات بسیاری بر دشمن شد .

قطع نفت عراق باعث نگرانی صدام شده است که آمریکا با اعتباری 1 میلیارد دلاری خط لوله نفت از عراق به بندر عقبه اردن می کشد عربستان و کویت هم روزانه نیم میلیون بشکه نفت به حساب عراق می فروشند . تا بطور کامل بتوانند از نظر اقتصادی صدام را حمایت کنند.

آذر 1363 روابط آمریکا و عراق بیشتر می شود و آیت الله خامنه ای (حفظ الله)  پناه بردن صدام به آمریکا را اینگونه بیان می دارند : «چون او به غیر از خدا پناه می برد خانه آن بمانند خانه عنکبوت است که از سست ترین و پوسیده ترین خانه هاست ». شهر بصره به دستور آیت الله خامنه ای (حفظ الله)  زیر آتش قرار می گیرد البته با مهماتی که توسط خود ایرانیان ساخته شده بود.

20/12/1363 عملیات بدر در هورالهویزه با همکاری مجاهدان عراقی به فرماندهی شهید حکیم در کنار رزمندگان اسلام آغاز می شود . عراق برای توقف کردن رزمندگان ، منطقه را شیمیایی می کند ولی مقاومتت رزمندگان باعث رسیدن آنها به برخی از اهداف عملیات می شود. این عملیات 8 روز طول می کشد و نشان دهنده قدرت ایران است . هوانیروز هم نقش ویژه ای در این عملیات اجرا می کند. در عملیات بدر ما شهید مهدی باکری فرمانده لشکر عاشورا را هم بدرقه عرش می کنیم.

کاربرد بیش از حد سلاح های شیمیایی توسط صدام افکار عمومی جهان را به خشم می آورد و سرانجام شورای امنیت بیانیه ای صادر می کند . صدام با رد بیانیه اعلام می کند هر سلاحی داشته باشد در مقابل ایرانیان به کار می برد. صدام تلافی بدر را با موشکباران شهرها انجام می دهد و این مردم بودند که همچون یاران امام حسین (ع) به مقابله برمی خیزند و استقامت را فریاد می زنند و فریاد می زنند «رئیس جمهور ما موشک جواب موشک».

23/12/1363 اولین موشک های ایرانی کرکوک و بغداد را به لرزه درآورد . عراقی ها چنان متحیر شده بودند که این انفجارها را ناشی از بمب گذاری می دانستند نه موشک . 13 موشک اسکات چنان آمریکاییها و صدامیان را سردرگم کرده بود که آنها با خود چنین تصور کردند که این موشکها احتمالا از لیبی که آن زمان چهره ضداسرائیلی داشت ، خریداری کردند .

یک روز بعد از موشکباران ، منافقین بمبی را در نمازجمعه تهران منفجر میکنند و مردم را به خاک و خون می کشند واکنش رئیس جمهور آیت الله خامنه ای (حفظ الله)  که امام جمعه بود تحسین امام را برانگیخت ایشان با ادامه بیانات خود مردم را به پایداری و وحدت دعوت کردند و اعمال کینه جویانه منافقین را قبیح شمردند. امام خمینی (ره) فرمودند: «ندیدم حتی یک نفر که تزلزلی در او پیدا شود امام جمعه با طنین قوی سخن گفت و مردم آن طور گوش کردند و آن طور فریاد زدند ما برای شهادت آمده ایم».

تابستان 1364 لیبرال ها هم موکدا سازش با صدام را سر می دادند . آیت الله رفسنجانی در ابتکاری پیشنهاد داد مدافعان دفاع مقدس در روز قدس به خیابانها بیایند ، در مقابل عراق هم تهدید کرد راهپیمایی روز قدس را بمباران و موشکباران می کند . ولی رودهای خروشان در روز قدس به هم می پیوستند و حماسه ای خلق کردند که هنوزه در ذهن نقش آن حماسه ستودنی است . مردم فریاد برآورده بودند جنگ جنگ تا پیروزی.

تلویزیون عراقی ها در این روزها سعی داشت با نمایش دادن صدام در حال زیارت عتبات و نماز خواندن وجهه ضداسلامی صدام را اصلاح کند و باعث تفرقه شود . در یکی از این صحنه های خیلی جالب صدام با کفش های پوشیده اش به نماز ایستاده بود و به سجده رفت؟!!! [شاید کفش هاشو تازه خریده بود و دل کندن از او مشکل بود ]

امام خمینی (ره) این ادعاها را به سخره می گیرند و اینگونه می گویند:«تحول اسلام شناسی شده است قبلا کارتر هم ادعا می کرد ایران اسلام را نمی داند ، حالا همه این را می گویند ، حالا داخل و خارج این حرفها را می زند من نمی دانم آنها حالا می خواهند عروه الوثقی را حاشیه کنند؟»[که با خنده حاضرین در جماران تایید می گردد]

اولین موشک ضد تانک تاو ساخت سپاه امروز محرمانه آزمایش شد نتیجه خوبی نداشت آنها مصمم می شوند که تلاششان را بیشتر کنند تا اینکه کمتر از یک سال ، جوانان غیور با موشک های تاو ، تانک های دشمن را هدف قرار می دهد و آنها را منهدم می کند

24/5/1364 صدام پایانه های نفتی جزایر خارک را بمباران می کند و مشکلاتی را بوجود می آورد .

در آستانه روندی جدید آیت الله رفسنجانی در دیدارهای خارجی به سوریه ، لیبی و ژاپن می رود گفته می شود ایران برای برطرف کردن بخشی از نیازهای خود به این کشورها سفر کرده است. صعودالفیصل وزیرخارجه عربستان هم به تهران می آید و با مقامات گفتگو می کند و اینها باعث می شود که عقلای سازش طلب در مجلس شکل بگیرد و جلسه بگذارند. امام (ره) به محض اطلاع جلسات آنها را تعطیل میکند .

فرانسه برای اینکه نشان بدهد که چقدر به عراق کمک میکند می گوید که اگر فقط 3 هفته کمک های خود را به عراق قطع کند صدام حتما از ایران شکست خواهد خورد.[برآورد کمک بکنید]

با نبود امکانات امام (ره) مقبله با صدام را به هر شکل ممکن خواستار شدند و بسیج امکانات را ضروری دانستند.

قبل از عملیات والفجر 8 ، سپاه شیوه خاصی از مدیریت را به نام مدیریت اقناعی در جنگ که هزینه هایی هم در برداشت ، را اجرا میکند در این شیوه غیر از روحیه حماسی و دلاوری فرماندهان باید آنها درباره مأموریت لشکرها و یگانهای تحت امر خود اقناع می شدند و با اطمینان قلبی درمورد تصمیمات وارد میدان می شدند .

حسین خرازی و احمد کاظمی دو تن از فرماندهان لشکرهای نجف اشرف و امام حسین (ع) چون درمورد طرح های تاکتیکی عملیات والفجر8 ابهام داشتند اجازه نمی دادند نیروهای تحت امر آنها در عملیات شرکت کنند . فرمانده سپاه هم بناچار بدون آنها جلسات پیگیری عملیات را برگزار میکند. ولی قبل از عملیات این دو فرمانده بزرگ اقناع شده و می گویند با همه وجود در عملیات شرکت می کنیم که این امر باعث تقویت روحیه رزمندگان می شود.

20/11/1364 سرانجام عملیات والفجر 8 با رمز یا فاطمه زهرا (س) آغاز می شود ، یکی از مشکل ترین قسمت عملیات عبور از اروندرود به طول 800 متر و با هزاران غواص خط شکن بود . اروند رود در شبانه روز چهار جزر و مد داشت که اختلاف آنها بعضی اوقات به 5/3 متر می رسید ، 6 ماه تیم غواصان ایران در اروند رود تمرین میکردند .

غواصان خط شکن بعد از فراز و نشیب ها با موفقیت مأموریت خود را انجام میدهند ؛ آتش توپخانه ای که کم نظیر بود و همزمان با عبور غواصان انجام می شد غواصان را در عبور از اروند رود و گمراه کردن دشمن کمک می کرد . دشمن غافلگیر شده پس از 36 ساعت خود را جمع و جور می کند و پاتکهای سهمگین عراق آغاز می شود . صدام حتی گارد ریاست جمهوری که تجریه دیده بود را به میدان روانه می کند تا بتواند فاو را پس بگیرد اما تلفات زیادی می دهد .

هوانیروز ما هم با برنامه تعیین شده وارد می شود . سرلشکر بابایی فرماندهی این نیرو را برعهده دارد . عراق هم تمام توان هوایی خود را به میدان آورد .

23/11/1364 همچنان نبرد ادامه داشت هر روز 2 تا 4 فروند جنگنده های دشمن سرنگون می شد ، سرنگونی 45 فروند جنگنده و هلیکوپتر عراقی یکی از افتخارات والفجر 8 است .

ادامه دارد...